tisdag 31 augusti 2010

Ettan i vecka 24 & 25

Under dessa två härliga semesterdagar så har det fortsatt hända saker i magen! Imorgon går vi in i vecka 26 men här kommer först en liten sammanfattning av de två veckor som nyligen har passerat.

Från diverse graviditetskalendrar:

- Barnets hörsel är välutvecklad hon/han kan höra skillnad på olika personers röster. Barnet reagerar mest på mammas röst och kan även höra hennes hjärtslag.
- Barnet väger någonstans mellan 600-800g och de flesta organ är nu utvecklade.
- En del krämpor som är vanliga vid den här tiden är halsbränna, ryggont och svullnader (pga vätska) samt ont och kramp i benen.
- En del kan börja läcka lite vätska från brösten.
- Det tipsas om att börja förbereda sig för förlossningen och eventuell amning genom att läsa eller gå kurser osv.

Jag säger "check" på alla krämpor som räknas upp! Halsbrännan har kommit smygandes men är inte så farlig ännu, det var ett par dagar i Grekland då det var mycket men sen lugnade det ner sig. Gäller att tänka på vad jag stoppar i mig! Ryggont hade jag ju redan sedan förut och även annat ont både här och där. Har fått ännu mer kramp i benen, främst på natten och går runt med träningsvärk i vaderna på dagarna efter att ha krampat på natten.

Det som jag antar är förvärkar leder till kraftiga smärtor ibland. Men eftersom de avtar av sig själva så har jag fått vet att det är normaaalt - precis som med det mesta när man är gravid. ;-)

Och så det där med brösten ja. De ser ju inte ut riktigt som förr! Kan man säga. Och en morgon var där helt plötsligt en droppe av någonting. Fast jag förstod vad det var och varför det hände var det ändå lite skumt att se.

Jag har börjat tänka mer och mer på förlossningen. Fast det troligen är ett bra tag kvar så är vi ju snart där. Fler tankar om detta lär dyka upp i bloggen eftersom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar