tisdag 31 augusti 2010

Boktips: "Att föda", Gudrun Abascal

På temat förlossning har jag läst boken "Att föda" av Gudrun Abascal. Den var förvånansvärt lättläst och inte alls så faktatung som jag trodde även om den egentligen är proppad med information. Det finns avsnitt med berättelser från verkliga livet, både glädjande och sorgliga graviditeter och förlossningar.

Jag gillar den här boken och fick många bra tips! Små tänkvärda listor med sådant som kan vara bra att tänka igenom inför sin egen förlossning, till exempel. Som vanligt är det mycket information som direkt går att sålla bort för att den inte känns aktuell för mig men så gör jag ju alltid.

Boken fick mig att inse att mina små "oroliga tankar" är genuina rädslor inför förlossningen och jag har sådant som jag behöver sätta ord på och tala om ordentligt. Jag är inte så rädd för att föda barn eller för smärta, men jag tycker det är läskigt att jag inte vet på förhand vem som ska närvara vid min förlossning och om jag kommer känna förtroende för den personen. Det är knepigt att det inte går att få en barnmorska under graviditeten som följer med hela vägen till förlossning! I alla fall inte där jag bor eftersom det inte finns några privata BB-alternativ här.

Hur som helst så rekommenderar jag boken!

Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

  1. Roligt att du tyckte att boken var bra, har den hemma och tänkte börja läsa den när det är lite närmare kvar.

    Fina semesterbilder för övrigt!

    SvaraRadera