onsdag 4 augusti 2010

Vecka 22!

Onsdag betyder ny vecka och nu går vi in i nummer 22! Varje dag är ett steg närmare målet och det känns skönt att räkna dagar och se att det går framåt. Andra kanske tycker det är drygt att hålla på och räkna men för mig är det peppande!

I diverse olika graviditetskalenderar på nätet kan man bland annat läsa att barnet nu är känslig för beröring, att mamma kan få problem med tandköttet och numera behöver lite mer näring. Har faktiskt börjat bli hungrig oftare och vill absolut ha mellanmål.

De kommande 10 veckorna ska jag tydligen lägga på mig ungefär hälften av vikten som jag kommer öka under graviditeten. Spännande!

Det är vanligt att foglossningarna gör sin entré under månad 5 eller 6 har jag också läst. Jag misstänker dock att mina redan har kommit igång. Det är lite svårt att skilja på reumatiska krämpor och graviditetsrelaterade ibland! Jag har ju vanligen ont i bäcken och höfter även när jag inte är gravid.

Livmodern kan gå att känna ett par centimeter ovanför naveln nu tydligen. Men det där har jag svårt för! Känner ni andra preggos var er livmoder håller hus?

Andra möjligen graviditetsrelaterade symptom som jag har: kramper/sendrag i ben och fötter (främst nattetid), galna drömmar och väldigt känsligt luktsinne.

4 kommentarer:

  1. Det är mycket som är skrämmande likt :D 23:an och Ettan kommer anlända till världen nästan samtidigt, utlandsresan och längden på våra förhållanden är inte så fasligt olika :D

    Himla snygg mage du har, känner du också att det är som att den växer dag för dag? :) Jag har lättast att känna livmoderns placering på morgonen innan jag ätit när jag ligger på rygg.

    Min Darling frågade igår vad jag fått för kommentar så jag läste upp din. "-Vem var det som hade skrivit?" "-Ettans mamma" svarade jag som att det var det naturligaste i hela världen. Han har dålig koll på bloggosfären men hos er hänger han med :)

    SvaraRadera
  2. Fin mage du fått :)
    Jag drömmer också galna drömmar för tillfället, det har kommit över en den senaste veckan och drömmarna har varken huvud eller fötter, man fattar noll av dem!

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Jag fick oxå galet mycket senadrag, på natten precis som dig. Stödstrumpor är att rekommendera =) Luktsinnet kändes lika starkt som en blodhund.

    Håller med de andra, fin mage.

    SvaraRadera