onsdag 11 augusti 2010

Vecka 23!

Hurra hurra för ny vecka! Nummer 23 är här och det är lika trevligt som vanligt att fira ny vecka. Även om jag har haft ett par riktigt jobbiga dagar nu. Är så ofantligt trött! Har dessutom haft ännu ondare i ryggen och ett par riktiga "episoder" när det känns som jag ska gå av på mitten och har fått bli sängliggande. Men efter många tårar och lite Alvedon så har det känts aningen bättre. Jag hoppas att dessa episoder inte tänker bli så vanligt förekommande då jag blir ännu tröttare än vanligt efteråt och har svårt att röra mig över huvud taget.

Om graviditetsvecka 23 kan man bland annat läsa följande:

- Bebisen har redan en chans att överleva en för tidig födsel, även om det är stor risk för komplikationer. Det är både lite betryggande och samtidigt läskigt att ens tänka tanken! Ettan ska stanna i magen ett bra tag till hade jag tänkt. Men om det mot förmodan skulle inträffa något dramatiskt känns det bra att veta att det finns en chans till liv utanför magen.

- Bebisen är nu så stor att du kan känna de olika kroppsdelarna.
Men det gör jag då inte! Ibland kan jag känna skillnad på en buff med en större kroppsdel (troligen rumpa eller huvud) eller en mindre liten puff med en fot eller så. Men inte mycket mer. Är kanske för att moderkakan delvis ligger i vägen? Rörelserna och sparkarna blir i alla fall tydligare och tydligare, det händer mycket på bara en vecka!

- Barnet reagerar på olika ljud, musik, röster och rörelser. Vi testade faktiskt att spela musik för Ettan senast igår och fick några riktigt livliga kickar som svar! Coolt att få respons.

- Nu kanske du har gått upp mellan fem till sju kilo. Nä, det här stämmer ju inte riktigt på mig. Jag gick ner nästan 3 kilo och de har jag förvisso gått upp igen nu. Men jag väger samma som när jag blev gravid.

- Barnet känner av när du stressar, försök ta det extra lugnt under graviditeten.
Ettan sparkar ofta när jag har riktigt ont och känner att min egen puls går upp. Jag försöker varva ner snabbt igen och vila ordentligt. Vill inte stressa mitt lilla barn!


1 kommentar:

  1. Fin mage du har fått :) den växer så det knakar nu :)

    SvaraRadera