söndag 17 oktober 2010

BB-väskan & vad som gäller på förlossning/BB

Åsa undrar om vi har börjat packa BB-väskan och det har vi inte. Jag skulle tro att det dröjer nån månad till innan jag packar den. Men däremot har jag börjat fundera lite på vad som skall vara där i och om det är något jag saknar. Det är ju lite olika på olika sjukhus vad som behövs tas med och inte. Här kommer listan vi har fått från vårt sjukhus (NUS - Norrlands Universitetssjukhus i Umeå):

Viktigt:
- Legitimation
- Blodgrupperingssvar (vi får ett papper hos barnmorskan)
(Journal behöver vi inte ta med, den finns i ett datorsystem som de har tillgång till)

Övrigt som är bra att ha med, enligt brevet från förlossningen:
- Födelseplan
- Egna vetepåsar och eventuell TENS-apparat.
- Musik (CD-spelare finns i rummet).
- Mössa samt några klädesplagg till barnet.
- Blöjor, barnolja och tvättlappar (man får dock en babybag med lite prover som räcker just i början).
- Kläder till mamma för ett par dagars sjukhusvistelse. Jag tänker mjukisar och skön pyjamas!
- Hygienartiklar till mamma. Jag vill inte glömma läppbalsam, hårsnoddar, ansiktskräm och tandborsten. Parfymfria duschgrejor är bra att ha, samt tjocka bindor.
- Mat och dryck till partnern under förlossningen, det finns dryckesautomat och mikro. Han behöver även mynt till kaffeautomaten. Mamman får mat av sjukhuset. Det finns ett café i samma hus med mat som går att köpa och ta med till avdelningen.
- Penna

Annat som jag tänker ta med (som inte står med på listan vi fick):
- Mobiltelefon + laddare (går jag oftast inte hemifrån utan ändå men det får stå med)
- Inneskor/tofflor
- Bebisfilt och första gosedjuret
- Kamera + laddare/batteri
- Sportdryck & godis till förlossningen
- Amnings-BH plus inlägg
- Bärsjal
- Bok (med tanke på eventuell igångsättning kanske jag får ligga inne länge och mest bara vänta). Kanske en kortlek också.
- Massageolja
- Den tjocka anteckningsboken jag har skrivit i sen vi började "längta barn" och där jag skriver om graviditeten. Förhoppningsvis orkar maken skriva lite under förlossningen om det blir lugnt. Annars blir det efteråt.
- Ombyte till pappan. Han får förhoppningsvis stanna i alla fall den första natten och vill säkert byta om efter förlossningen.

Om BB:
På BB-avdelningen får vi använda egna mobiltelefoner. Pappan får övernatta så länge det finns plats, men om många föder samma dag är det inte säkert att det går. Föräldrarna förväntas själva sköta sitt barn, speciellt om pappan får stanna över natten.

Pappa och syskon är alltid välkomna på BB. Övriga besökare får komma mellan 18-19.30.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar