söndag 23 maj 2010

Vill ha, vill ha, vill ha.

Men vad behöver man egentligen? Jag har drabbats av lite shopping-feber men lyckas än så länge hålla mig. Dock så börjar en ganska omfattande önskelista ta form och jag hoppas att en del saker går att fynda på tradera/blocket eller liknande för annars blir det minsann dyrt. Ni som har barn, vad tycker ni? Vad använde ni de första månaderna? Vad är onödigt och vad är oumbärligt (för er)? Har inte tagit med kläder, blöjor eller hygienartiklar, sådant känns självklart.

På önskelistan hittills:

  • Amningskudde. Eventuellt får mamma sy en om jag inte gör något fynd.
  • Spjälsäng från IKEA. Om vi inte hittar en likvärdig på annat håll. Första tiden kommer vi använda en gammal vagga som de flesta barn i min släkt sovit i (jag också!).
  • Skötbord måste vi ha. Det finns ingen plats i badrummet dessvärre, ingenstans att fästa på vägg och vi har inget badkar att sätta fast något på heller så det kommer stå i barnrummet. Jag måste ha en bra arbetshöjd med tanke på mina leder. Funderar på detta från IKEA som går att ha som vanlig hylla sen.
  • Trikåsjal. Någon enkel att använda som går att ha redan från första början. Gillar Tricot-slen.
  • Ergonomisk bärsele. Det här är svårt! Det finns en hel djungel där ute. Beco, Ergo eller Manduca kanske? Både sjal och sele är såklart dels för att det är mysigt att ha barnet nära men också för att jag ska kunna bära med hela kroppen och få händerna fria. Jag har ju ganska ömma och värkande händer och armar ibland.
  • Babysitter. En del ser ut som en hel cirkus med ljud och rörelse och så vidare. Men egentligen behövs väl kanske inte det? Bara det finns några distraherande leksaker inom räckhåll.
  • Babyskydd. Vi har ingen bil men vill ju kunna ta en taxi med bebisen eller låna bil av mina föräldrar ibland. Därför skulle vi behöva ett sådant man fäster endast med bältet. Tips? Här är jag helt lost.
  • Sittvagn med mjuklift. Vi har en gammal liggvagn (köptes när jag föddes 1981) som vi ska använda i början så det är inte helt akut. Jag vill sedan ha en stadig vagn med ordentliga däck/hjul som fixar norrlandsvintern men som inte är för klumpig eller väger för mycket. Något i stil med Emmaljungas City Cross.
  • Tripp trapp stol. Inte heller akut att ha i början men det skulle ju vara guld värt att fynda en fin begagnad så jag tror vi får hålla koll lite nu och då.
  • Bröstpump. Ingen aning om vilken sort jag ska köpa, får göra lite research på detta.
  • Badbalja. Vet inte om det är enklast att ha en med ett sånt där babyinlägg eller om det bara är överkurs?
  • Febertermometer för örat.
  • Babyvakt (vi vill kunna stänga dörren till bebis när han/hon sover med tanke på katterna).
  • Amningsinlägg

Tillägg: Skriver dit bröstpump på listan, mycket bra tips! IKEAs "kräkdukar" har vi redan köpt ett pack av, kanske får bli fler. Badbalja kom jag precis på att vi behöver.

Tillägg 2: Febertermometer, babyvakt och amningsinlägg.

Sådant jag misstänker att vi inte vill ha (med reservation för förändringar):
  • Gåstol. Jag har svårt att se vitsen. Visst den är säkert underhållande för barnet men det kan väl vara underhållande med leksaker på ett täcke på golvet eller att "hänga med" i sjal eller sele och se vad mamma/pappa gör. Eller sitta i en barnstol för att komma upp en bit och "vara med". Jag har svårt för det där att de ska rulla runt hit och dit utan kontroll. Borde vara bättre att krypa och gå.


Andra bloggar om: , , , , , , , ,

8 kommentarer:

  1. Skötbordet du länkat till från Ikea är kanon!! Använder det fortfarande till dottern (1,5år) och ska låta det stå uppe som skötbord iväntan på lillebror/lillasyster som är beräknad i november. Kanon!

    Amningskudde hade jag aldrig med Tuva och oj vad jag ångrar det. Måste definitivt köpas inför nästa bebis, helt klart!

    Ha det så bra :)

    SvaraRadera
  2. Ikeas små dukar 10st/packe, jag köpte tvåpack, underbara som kräkdukar. Kan lova dig att 20 st behövs..man har nån i bilen, en i väskan, en hos mor o far..dom försvinner ;-) Sen kan det ju gå åt några på en dag också och man vill ju inte tvätta jämt!
    Jobbigt att ni inte kan ha skötbordet i badrummet, men se till att ni har vatten där ni ska byta för det är inte kul med en bebis som har skitit ända upp i nacken och man ska krångla av bodyn över huvudet, då brukar det sluta med lite skit överallt., inkl dig själv och skötbordet ;-) Saker som babysitter, gåstol, sjal och sånt , se om du kan låna av nån du känner eller fynda på blocket som du sa, dom har det ändå en sån kort stund och man vet aldrig om bebisen gillar det och då är det ju lite tokigt att ha lagt ut mycket pengar på nått osm inte används. Som min Vidar gillade verkligen inte babysittrn..
    En sista grej, se till att ha en liten bröstpump hemma (typ apotekets) om det skulle tjorva, inte roligt med onda boobisar mitt i allt ;-)

    Annelie

    SvaraRadera
  3. Som du säger finns det en hel djungel med saker och alla tycker att vissa saker är bättre än annat. Försök låna så mycket du kan av vänner för mycket som används när de är små är sådant som används under en mycket kort tid.
    Jag hade ingen amningskudde med mitt första barn utan hade vanliga kuddar och det funkade bra, nu när vi ska ha vårt andra barn har jag haft turen att få ärva en amningskudde av en god vän.
    Kläder till den lille så rekommenderar jag så många "omlott" bodysar du kan hitta, enkelt att slippa dra över huvudet och lätt att ta på/av.
    Som tidigare skrivare redan sagt så är vatten bra att ha när man ska byta blöja men våtservetter funkar också super. Se till att ha allt nära till hands, våtservetter, blöjor, rena kläder osv.
    En sak som ingen berättade för mig var att POTATISMJÖL funkar till allt =) Det är lätt att lite bröstmjölk, ersättning eller babykräk rinner in under hakan och fastnar i alla veck under halsen och det kan vara svårt att få riktigt torrt. Stryk på lite potatismjöl och vips så blir det torrt, detta funkar även på röda rumpor och det är mycket billigare än alla SUPER produkter.
    IKEAS små handdukar är super =)

    Sen vill jag bara önska lycka till med allt i framtiden och jag håller tummarna. Fråga om du undrar något så kommer jag gärna med mina tips och ideer, men kom ihåg. Det du tror på och det som känns rätt för dig, din sambo och barn är det som också kommer att funka för er =)

    SvaraRadera
  4. Jepp, kräkdukarna från ikea - nr 1. Och bröstpumpen också, jag fick låna från F's syster och den var oumbärlig. Till nästa barn blir det att köpa en deluxevariant, då ska det inte snålas med pumpkomforten!
    Sjal- och seledjungeln kan jag diskutera hur länge som helst. Så det måste vi ta muntligt. Men jag kan nog sammanfatta med ett ord tillsvidare - Beco! Var bäst för mig..
    Det är ju så klurigt med vilka grejer man behöver eftersom barnen gillar så olika saker.. Det är nog en bra inställning att låna och köpa begagnat, men vissa grejer som man verkligen vill ha måste man ju få köpa nya!
    Snart v 12! Vi är så himla peppade för er!

    SvaraRadera
  5. Alla: Tack för tips!

    "Kräkdukar" handlade jag faktiskt ett 10-pack på IKEA sist, efter tidigare tips. :) Får kanske bli ett pack till senare!

    Bröstpump ska jag skriva till på listan, mycket bra tips.

    Pastej: Sjal och sele vill jag garanterat prata! Jag hade redan fastnat för Beco innan, efter att ha sett vänner använda den. Den verkar skön och så är den ganska nätt och fin också. Men så dök alla andra alternativ upp och förvirrade mig.

    SvaraRadera
  6. Jag har också köpt en Beco! :) Ser fram emot att få använda den snart, snart... Dessutom kunde jag inte låta bli att köpa en ringsjal också (Tricot), de hade så fina färger. Valde den turkosa, den är mycket finare i verkligheten än på deras hemsida! Dessutom har jag fått låna en knytsjal av trikå, den är inte så fin, men vill gärna prova en sådan också.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Då får vi diskutera sjal och sele snart! Gåstol var helt fantastisk för V, han satt i den i flera månader. Det gjorde att han kunde ta sig runt innan han kunde krypa, annars hade han nog legat på golvet och vrålat, för han ville ju hänga med överallt. Men jag var också skeptisk innan...

    SvaraRadera
  8. Tips från mig; *jag sydde ett babynest, men jag vet de som köpt en "hundbädd" på Ikea och satt nytt tyg på. Toppen att ha mellan er i sängen! Skruttan sov ca 3 v mellan oss, sen var den jättebra att flytta hela nästet över till spjälsängen, hon märkte nog inte ens av flytten. *Om du kan; låna en sjal innan. Köp ingen som jag gjorde, för du vet aldrig om du får en bebis som gillar sjal eller inte. Jag trodde att alla bebisar gillade det men Skruttan fick panik, och när hon var vaken ville hon bäras högt och titta ut över axeln* Babysitter köpte vi på Coop,helt ok*Ikeas barnstol "Antilop med bricka är SUPERBRA och billig, brickan är perfekt nu när det äts plockmat* Jag hade en Avent Isis bröstpump från Apoteket, den är bra! Jag önskar bara att jag inte köpte den från början, för min amning krånglade ju så och jag pumpade för sent och då hade redan mjölken börjat ta slut :(*Ikeas badbalja har vi och den är jättebra, sen köpte vi ett badstöd som heter "Buddy" på Babyland och det var bland det bästa som vi köpt! Med tanke på dina handleder så kan jag varmt rekommendera det -man sparar både armar och rygg och Skruttan började gilla att bada då.

    Gåstol - nä! Bättre för motoriken att vara rörlig.

    Några fler tips; ett lammskinn till vagnen - värmer på vintern och svalkar på sommaren. Nappflaska; MAM Anti-Colic. Den har en ventil i botten som gör att det inte blir luft i flaskan. Skruttan hade aldrig problem med magen! Passar både bröstmjölk och ersättning. Våtservetter; coops har fått bäst i test - innehåller minst tillsatser. Deras torra tvättlappar är också jättebra. En sån där vanlig babygym i plast (från coop typ) där man kan byta ut leksakerna är jättebra (o billiga) Skruttan tröttnade på att titta på samma grejer så vi bytte ut dem emellanåt. Och när hon började kunna greppa leksakerna så kunde man sänka dem lite. Det är även lätt att ta med om man åker bort eft man kan plocka ner hela. Fattar inte de som köper gym för 700:-

    Oj, lång lista:)

    SvaraRadera