onsdag 21 juli 2010

Rutinultraljud

Ultraljudet idag gick bra! Allt såg jättefint ut och det var ett himla ös i magen även nu. Ettan har en kärlek för att stå på huvudet och sprattla med armar och ben i väldigt fart.

Ettan är nu helt normal i sin storlek (JIPPIE!) och maskinen ville beräkna oss till den 15/12 men vi får stå kvar på 14:e eftersom vi gjort IVF.

Fick reda på att jag har moderkakan i framvägg och lite åt vänster, vilket förklarar att jag inte känner så starka sparkar ännu och när jag känner rörelser så är det tydligast på höger sida. Det hade jag nästan anat faktiskt!

Fick betala fullpris för fyra bilder som ser ganska likadana ut, det var lite trist. Jag förstår att det var svårt att få till nån bra bild men vi kunde ju ha nöjt oss med en enda, eller kanske två, nu när vi fick alla i samma vinkel och på samma avstånd. Men hon som utförde ultraljudet frågade redan innan hur många vi ville betala för så det kändes dumt att ändra sen. Och jag var nog för upptagen med att vara lycklig för att reagera då.

Såhär i efterhand har jag även kommit på att vi inte fick några mått, eller så. Bara att allt var normalt. Inte heller fick vi se nått i 3D fast det finns möjlighet till det och jag har hört andra som fått men det glömde jag också att fråga efter.

För egentligen var ju det enda som räknades att allt var bra! Det andra är liksom bara lull i kanten.

... och just ja! Ettan är mest troligt en hon, precis som jag har haft en känsla av. Det fanns inget mellan benen som skvallrade om nått annat och även om inte barnmorskan sa det rakt ut så sa hon "det ser tomt ut mellan benen, så i det här läget finns inget som tyder på en pojke". Det är ju inte helt säkert och det gör inget alls. För Ettan är den Ettan är, oavsett kön. Men visst kommer vi säkert få oss ett litet fniss efter förlossningen om det kommer en pojke nu när vi tror något annat.

Och läkarbesöket efteråt? Helt meningslöst. Den läkaren hade inte koll på ett jota och inget att komma med heller. Vet inte varför jag skulle dit. Men vi fick en ny tid i vecka 25 hos den läkaren vi hade sist som vi gillar så mycket, det känns bra.

Andra bloggar om: , ,

6 kommentarer:

  1. Skönt att allt såg bra ut! Känner igen det där med att bli så lättad att man glömmer allt man tänkt på innan, men som du säger är det ju mest ett plus.

    Trist att det inte gick så bra på ditt läkarbesök, men skönt att ni ska få ett nytt besök hos den bra läkaren.

    SvaraRadera
  2. Så skönt att allt gick bra! Står inte längden på fotona eller är det jag som minns fel...? Jag fick bara snälla sparkar på höger sida, aldrig mot några revben som en del får. Snäll Skrutta :)

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att allting var bra nu :) och det är nog inte fotona som räknas i längden det är nog hur barnet mår :)
    Själv har vi inte heller fått några bra foton i 3D av vår lilla bebis, den tycker inte om att fastna på bild :P varje gång så svänger den bort sig eller gör något annat :) här såg det också ut som en hon nu när vi var på ultraljudet, spännande spännande :)

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Va härligt att allt såg bra ut. Och att snart halva tiden gått, snart har ni er lilla knodd i famnen! Kram

    SvaraRadera
  5. Härligt att det gick bra! Jag blev lite nyfiken på vad ni fick betala för fotona? Där jag bor har vi fått betala 50 kr oavsett om vi fått en bild som med första barnet, eller tre bilder som vi fick den här gången. Och är det inte som Soffy säger att längden står på bilderna? På mina stod iaf bebisens längd, sen för två år sedan fick vi hem ett papper med de andra måtten också men det sköts väl via datorn nu antar jag för den här gången fick vi inget med oss.
    Fin mage du har :-)

    SvaraRadera
  6. Åh vad roligt med ultraljud och vilka fina magbilder du har lagt ut!

    Svar:
    Härligt! Vad roligt att du länkade så man kunde få se.

    SvaraRadera