tisdag 8 juni 2010

Hälsosamtal MVC

Var på hälsosamtal idag. Vi hade redan pratat om kost och motion på inskrivningen men nu var det mer den psykiska aspekten som togs upp. Stress, ångest, depression och sådant. Även familjesituation och hur jag har det med stöd från nära och kära.


Fick även veta att min blodgrupp är B (Rh-negativ). Jag bildar inga antikroppar mot barnet, det är kollat. Men däremot så får jag väl en spruta eller så efter förlossningen om barnet är Rh-positivt vad jag har förstått. Är inte så haj på det där med blodgrupper!



Hade gått ner 2,5 kg i vikt sedan inskrivningen och hade tecken på uttorkning. Får jag inte i mig lite mer vätska snart så blir det dropp på sjukhuset.


Barnmorskan tycker att jag behöver vila mer och se till att må bättre, få bort stressen som jobbet ger mig. Men när jag inte jobbar så sover jag ju eller tvingar i mig små mängder mat som jag ibland kräks upp, ibland inte. Dagarna räcker inte till så mycket mer. Då tyckte hon att jag skulle fundera på att prata med läkare om heltidssjukskrivning.


Jag åkte hem och trodde att jag kände mig rätt okej men sedan bröt jag bara ihop och grät i en timme. Jag är så trött, så trött, så trött.


Har nu ordnat så jag ska få byta till att jobba förmiddagar på jobbet och se om det hjälper. Alltid nått. Annars får jag väl söka läkarhjälp igen då men förhoppningsvis kan jag minska stressen på detta vis. Jobba när jag mår bättre så jag inte måste ta kräkpauser och så.


Det värsta är att jag känner mig som en dålig mamma som inte kan se till att bebisen i magen får det så bra som möjligt. Dumma tankar men det hjälps inte en sånhär dag när det blev lite deppigt.

Barnmorskan frågade om jag mitt i allt detta fortfarande kan känna mig glad och det var skönt att kunna svara JAAAA! Det är nog det som gör att jag tar mig igenom dagarna.

3 kommentarer:

  1. känner igen mig lite, det är så många nya tankar som snurrar i huvudet nu när man är gravid. Har också tänkt att man är en dålig mamma om man inte kan se till att få i sig tillräckligt. jag tror dessa tankar är vanliga när man är gravid och full med hormoner...

    SvaraRadera
  2. Du har det inte lätt, jag tycker så synd om dig, jag tycker att du skulle få må bra med det underbara i magen. Härligt att du ärligt kan säga att du är glad i alla fall!

    SvaraRadera
  3. jag är också Rh-negativ, fick en spruta i skinkan några timmar efter förlossningen =)
    Tror nog din bebis mår toppen, den tar allt det gotta den behöver ;-) du är ingen dålig mamma för du ger ju detta barn det finaste som finns - livet =)

    Hoppas du få må bättre snart!
    Kram A

    SvaraRadera