måndag 7 juni 2010

Om att skriva "dagbok"

När min mamma blev gravid med mig, under våren 1981, så började hon skriva i en anteckningsbok med sidenomslag. Det är ingen dagbok i vanlig form utan mer fria noteringar från veckor och månader som gick. Om graviditeten, om hur hon berättade för min pappa (efter att ha köpt ett gravtest på Domus för 44kr), vad de tyckte,tänkte och kände. Vad min mormor hade sagt när hon fick veta ("det var verkligen på tiden").

Alla datum, fakta som mammas vikt m.m., kontroller hos barnmorska och sådant finns också med, liksom förlossningsberättelse.


Där står också små notiser om sådant som hände i världen runt omkring när jag låg i magen och när jag nyss hade kommit. Det är min historia helt enkelt - som den började. En inblick i hur mitt liv kom att bli mitt liv och hur mina föräldrar hade det innan jag fanns. Min mamma fortsatte göra noteringar efter min födelse också, men lite mer sporadiskt. Där finns några roliga notiser om sådant jag sagt hos dagmamman och annat bus jag hade för mig. Sådant som handlar mer om min personlighet än uppradade fakta. Och sådant som hur pappa hade svårt att få mig att sova på kvällen, vi satt visst och gjorde nått som mest påminde om "arga leken".


Jag älskar den boken. Den har gett mig inblick i sådant som annars garanterat hade glömts bort. Och just nu är det så fantastiskt roligt att kunna läsa den boken och jämföra med min egen graviditet. Det finns en del likheter, förutom själva datumen! Jag är ju född den 10/12 och min egen bebis ska komma några dagar senare om det blir som beräknat.

Så det är inte så konstigt att jag själv började skriva. Redan under utredningar, behandlingar och barnlängtan så började mina små notiser om vårt liv. Om väntan, längtan och våra känslor. Nu försöker jag göra små veckonoteringar om hur jag mår under graviditeten och det som händer runt omkring.



Här kommer mina tips till dig som vill skriva dagbok i någon form:

  1. Välj en tjock anteckningsbok utan förtryckta datum och sådant. Det blir bara stressigt att tvingas hoppa över sidor när man inte skriver på ett tag. Men glöm för all del inte att anteckna datumen när du väl skriver, det är bra att ha senare!
  2. Ha inget skrivtvång, fyll i lite noteringar när det känns bra. Ha boken stående/liggande där du lätt kan se den så blir du påmind.
  3. Fyll inte bara på med fakta (även om sådant är jättebra att skriva ner) utan även lite roliga notiser om familj, vänner, världen osv. I vår bok kan man till exempel läsa om hur ett askmoln från Island förhindrade den blivande pappans planerade flygresa.
  4. Ett annat tips är att skriva någon sida här och där i "brevform" till barnet. Du väljer ju själv vilken nivå du vill lägga allt på, jag tror jag fick läsa mammas bok om mig först när jag var tonåring.
  5. Klipp, klistra, rita, kludda - gör vad du vill! Boken blir bara mer personlig.



Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar