onsdag 23 juni 2010

Om pappor och mammor på MVC


Jag tycker det är jättetråkigt när jag läser om pappor som känner sig utanför på MVC, eller barnmorskemottagningen som vår till och med kallas, under graviditeten. Till exempel den här texten av Calle Schulman som berör missfall men även handlar om det väldigt tråkiga bemötande han fick under graviditeterna. Att inte ens bli uppmärksammad. Jag hoppas att det inte är så överallt! Och jag hade nog bytt bort en barnmorska som betedde sig så. Pappor behöver också få vara med, precis som den andra mamman i de fall där det finns två. Partnern, helt enkelt (om man nu har nån).


Vår kallelse till inskrivning hos barnmorskan var adresserad till oss båda. Hon talade om i telefon innan att mötet även var riktat till den blivande pappan och att vi båda har rätt att vara lediga från jobbet för att gå på kontrollerna under graviditeten. Under mötet var säkert de flesta frågor riktade till mig men absolut inte alla. Det gavs information som vi båda fick ta ställning till, tex om vi ville gå i föräldragrupp. S fick även en lista på lästips för blivande pappor, med böcker i lite olika teman. Barnmorskan frågade honom om hans upplevelse av graviditeten så långt.



Efteråt minns jag bara att jag hoppades att de som är två mammor får samma bemötande. Att det finns listor med lästips även för den som ska bli mamma men inte är gravid och att de får samma frågor och känsla av att höra dit. För i boken vi fick med oss hem är det mycket "mamma" och "pappa" snack. Istället för mamma och partner som jag tycker det skulle kunna heta.



Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar