onsdag 23 juni 2010

Vecka 16

Ja då var det ny vecka igen - hurra! Lika trevligt varje gång. Magen har hamnat i en växtspurt tror jag, blev märkbart större på bara några dygn. Det är mysigt men lite ovant, hajar till när jag går förbi en spegel. Kräks fortfarande på regelbunden basis och mår pyton varje dag. Vikt: -3 kg sedan inskrivning på MVC. Är väldigt trött och misstänker att jag måste börja ta järntabletter varje dag, har hållt mig till varannan dag med tanke på magen.



Hos Vårdguiden står det bland annat följande om vecka 16:

  • Barnets fingrar och tår är tydliga (tycker vi såg dem bra redan på ultraljudet senast).
  • En del börjar känna sparkar/rörelser från fostret, för andra dröjer det längre. Jag tror jag känner lite ibland men det är inte ofta. Känner mest tarmar och knorrande mage.
  • Du kan ha lätt för att bli anfådd (check!).
  • Barnmorskan kan höra hjärtljuden med en dopthone. Vi får inte höra några hjärtljud förrän på besöken som är efter ultraljudet den 21/7. Barnmorskan förklarade det med att barnen störs av värmen som apparaten utstrålar och att de därför inte börjar med det förrän lite senare.
  • Det kan vara dags att anmäla sig till förberedelsekurs inför förlossningen. Vi fick redan vid inskrivningen anmäla oss till en föräldragrupp som har träffar under hösten. Där blir det förlossningsprat och besök på BB men även profylaxkurs och information om första tiden efter födseln med amning osv.

1 kommentar:

  1. Spännande med ny vecka :) och det går så snabbt allting, man hinner inte med...

    SvaraRadera