onsdag 2 juni 2010

Vecka 13 - hurra!

Nu är äntligen vecka 12 slut och vi är officiellt förbi den mest kritiska delen av graviditeten. JIPPIE! Jag är helt otroligt glad över det. Även om det aldrig finns några garantier så slipper jag i alla fall höra "ni är ju inte ens förbi vecka 12 än", precis som att det inte är på riktigt innan. Men nu jäklar är det på riktigt. (Får man shoppa nu?)

Nu vet de flesta av mina nära vänner redan att jag är gravid men kan hända att jag blir mer öppen med det även inför bekanta och så. Jag har ärligt talat inte så många att berätta för. Släkten på min sida vet nog också, med några undantag. Mamma och pappa har fått okej att berätta för sina vänner, de tycker det är så roligt att inte stå utanför barnbarnspratet längre. Det förstår jag!


Bebisen i bubblan här intill ser lite finare ut nu tycker jag! Den var ju så spinkig innan. Tänk att det ligger en liten "någon" i min mage som är nånstans mellan 5-7 cm stor kanske. Det är verkligen häftigt. Önskar bara att jag visste att han/hon har det bra där inne också.


Hos vårdguiden kan man nu läsa följande:

Risken för missfall minskar betydligt. Mycket är färdigt och fostret koncentrerar sig nu på att växa. Huvudet växer däremot lite långsammare nu. Få missbildningar tillkommer efter vecka 13. Fortsätt vara försiktig med vad du äter och dricker. Det påverkar fostret under hela graviditeten.

Nu börjar de mänskliga dragen träda fram allt tydligare.

Fostret påverkas hela graviditeten av stress, så tänk på att ta det lugnt. Avstå från alkohol, droger och tobak och lev sunt. Nu mår de flesta gravida inte längre illa men tyvärr finns det några få som fortsätter att må illa flera veckor till. Du kan märka hur livmodern börjar växa i en jämn takt. Magen börjar rundas lite. Din midja försvinner och du kommer antagligen inte i dina vanliga kläder längre. Även om det inte syns utåt kan du själv se skillnad när du är naken.


Jag önskar jag var en av dem som inte längre mår illa men nej då. Mitt illamående har varit värre än någonsin de senaste dagarna. Huvva. Tröttheten också faktiskt. Sov i omgångar under hela dagen i går, sista passet mellan 19-21 för att sen orka se en film. Vanliga kläder kan jag ha till viss del men många sommarplagg får ligga på hyllan tills nästa år! Vikten står dock stilla eller har möjligen gått ner lite.



Andra bloggar om: , , ,

8 kommentarer:

  1. Ojoj, vad skoj med ny vecka :) när har du beräknat riktigt? Vi kan inte vara riktigt långt ifrån varandra :)
    På fredag går jag in i vecka 15 :)
    Lite bättre har jag nog börjat må och jag hoppas att det bara blir bättre nu också :)

    SvaraRadera
  2. Åsa: Ny vecka är alltid härligt! Speciellt denna gång. :)

    Jag är beräknad 14-15-16 december beroende på vem man frågar! ;-)

    SvaraRadera
  3. JÄTTEGRATTIS! Första etappen förbi!

    SvaraRadera
  4. Grattis =) Full fart framåt

    SvaraRadera
  5. Kan tyvärr göra dig besviken och berätta att Ettan i tickern kommer bli mager nästa vecka igen! Jag har tjuvkikat och tänker äta några extra kakor imorgon då vår 23:a smalnar av ;)

    SvaraRadera
  6. Jenny: Tack!

    hanna: Jäklar! Precis när den blev lite lagom rund och go.

    SvaraRadera
  7. Vad kul, grattis till graviditeten!! Hoppas illamåendet ger sig snart :)

    SvaraRadera