tisdag 23 november 2010

Boa & jul

Jag boar för fullt här hemma! I alla fall de stunder när jag inte är upptagen med att vila mig i form inför förlossningen, vilket också är något jag tar på största allvar. Planerar gör jag också. Till exempel vad som ska handlas (borde fylla frysen och skafferiet) samt vad som ska packas i BB-väskan. Det är på något sätt lugnande att göra sånt här på dagarna.

Boandet består mest av att ställa i ordning i barnrummet, plocka undan, tvätta och tänka lite julpynt. För även om jag inte tänker pynta en hel massa i år så är det några måsten som ska fram, till exempel julstjärnan i fönstret och slingan på balkongen. Viktigt! Jag vill att det ska vara mysigt hemma men jag vill samtidigt inte ha för mycket grejor att plocka bort efter jul. Lugnt och avstressat ska det vara i år. Så granen skippar vi helt, det är mest en massa bök (speciellt eftersom katterna inte kan låta den vara).

Själva julafton firas som vi oftast gör, hemma hos mina föräldrar. Dit går vi efter lunch när vi ätit vår risgrynsgröt hemma. Där är det mysigt och avslappnat och bara mina föräldrar, min bror och mormor. Och så vi då! Vi känner oss hemma där och en annan fördel är att det är en 10-15 min promenad bort. Inget bökigt projekt att ta sig dit eller hem alltså.

Hur gör ni med julen i år, ni andra som väntar barn snart? Blir det att fira som vanligt (hur det nu är) eller gör ni nån specialvariant med tanke på bebisen?

5 kommentarer:

  1. Julen är ett litet dilemma här i år... I vanliga fall brukar vi antingen vara hos mannens föräldrar och syskon eller hos mina föräldrar och syskon, vi brukar köra med varannan jul hos var och en...
    I år är det lite annat när vi har lillan, men det beror ju också på när hon tänker titta ut, det kan ju bli ända fram till en vecka före jul som hon väljer att komma... Så vi måste se lite... Till en början hade vi tänkt fira julen här, men jag tror det blir för mycket, för mycket stå hej och folk...

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Bara en vecka kvar??? Oj så spännande! Idag var vi på BVC på 18 mån kontroll, det var en liten bebis i väntrummet och jag tänkte på när vi var där när Skruttan var så liten, så fort tiden går. Matlådor är bra, och fixa undan. Låter klokt och mysigt under julen. Ta hand om er!

    SvaraRadera
  3. Jag är så enormt hemmakär så jag har svårt att fira någonannanstans än med min familj men iår är det bestämt att vi ska vara ute i Holmsund. Just för att bebisen är för liten för att åka så långt och hemma i södertälje blir vi alltid så pass många och tror man kan behöva lite lugn o ro den första tiden. ;) (vi åker ändå ner i februari)

    Men mamma o min bror kommer upp till jul och den 27e kommer min pappa upp i några dagar så jag får träffa dom iaf. :)

    SvaraRadera
  4. Haha, sörlänning ;) Jag ska dra fram granen snart, men den brukar åka undan rätt snabbt så fort julhelgen är över :) Har inte så mycket pynt i övrigt, så granen känns rätt viktig :)

    Vi vet ju inte riktigt om vi kommer få spendera julafton på BB eller om vi kommer ha kommit hem och i ordning, men julafton spenderas mest troligt hos Darlingens föräldrar :)

    SvaraRadera
  5. Är ju beräknad till 17 dec och har både min mans familj och min ganska många mil iväg så vi har bestämt oss för en specialarjul för oss själva i år. Har bebis tittat ut så blir det lugnt och supermysigt, annars bara lugnt.

    SvaraRadera