onsdag 17 november 2010

Vecka 37

Jag är så spänd på eftermiddagens läkarbesök att jag nästan glömde att vi går in i ny vecka idag!

Barnet i vecka 37: Ökar i vikt fortfarande men växer inte särskilt mycket på längden. Förbereder sig inför förlossningen genom att träna lungor och lagra näring.

Om barnet inte ännu ligger med huvudet nedåt görs vändningsförsök i denna vecka. (Tur att Ettan har lagt sig rätt!)

Mamman i vecka 37: Den sista tiden blir många gravida kvinnor försjunkna och får svårt att sova. Livmodern sjunker och trycket på urinblåsan blir ännu större.

Svårt att sova har jag ju haft länge! Men det blir värre och värre det kan jag hålla med om. Kissa kan jag nog inte göra så mycket oftare än vad jag redan gör! Det är ett himla spring.

I övrigt står det mycket om förlossningsförberedelser och vikten av att inkludera pappan/partnern i alltihopa eftersom han/hon kanske känner sig utanför. Det hoppas jag att maken inte gör! Vi pratar mycket om det som komma skall och har diskuterat förlossningen så att vi båda känner att vi vet hur den andra tänker om olika situationer. Och maken vet precis vad som är extra viktigt för mig så han kan förmedla det om jag själv inte orkar. Vi tar det mycket som det kommer och ingen av oss är speciellt rädd för förlossningen även om vi självklart är spända och lite lagom nervösa.

2 kommentarer: