onsdag 17 november 2010

Spec.mödravården. tillväxtultraljud nr 6 och igångsättningsprat!

Nu har vi fått vårt datum för igångsättning, det känns jättebra. Efter dagens undersökningar och bedömning av mitt allmänna tillstånd så blev jag erbjuden igångsättning och datumet är satt till måndagen den 29/11. Jag kunde fått en tid nu till veckan också men valde att kämpa på tills jag nästan gått 38 fulla veckor, så det var mycket mitt eget beslut. I samråd med läkaren såklart! Mest för Ettans skull såklart, för då är hon ännu mer "färdig" men också i hopp om att kanske få en lite snabbare och smidigare förlossning.

Det visade sig nämligen att min livmodertapp redan är mjuk och Ettans huvud sjunkit ner i bäckenet med bravur, är visst riktigt lågt! Läkaren sa att det ser jättefint ut inför förlossningen och en bra bit är gjord redan nu. Hon påpekade dessutom att vi kanske inte tar oss till den 29:e utan det kan braka igång när som helst. Tydligen är det ganska vanligt att mammor med diverse kroniska sjukdomar föder lite tidigt, ungefär som att kroppen säger "nu får det vara nog". Men blir det igångsättning, vilket är mest troligt, så är det ju perfekt om jag hinner öppna mig lite grann före och så. Därför känns det bra att kämpa på ett tag till!

Gynundersökningen var förresten riktigt jobbig men läkaren sa att även den kan hjälpa till på traven och ha effekt på förloppet (motsvarighet till hinnsvepning).

Så, nu är det 12 dagar kvar helt plötsligt! Om det inte kommer in en massa akuta fall på förlossningen just då så är det 29:e som gäller (hon kanske inte föds den dagen dock, det vet vi ju inte). Oavsett hur långdragen förlossningen blir så får jag stanna på sjukhuset hela tiden tills Ettan är född.

Nu är det nedräkning! :)

11 kommentarer:

  1. WHOHO! 12 dagar är ju INGENTING! :)

    SvaraRadera
  2. Men så spännande! En riktig nedräkning. Tolv dagar är ju ingenting, vips är hon här!

    SvaraRadera
  3. Oj vad spännande! Bara 12 dagar kvar! Nästan så jag är lite avis, fast mitt lilla underverk behöver förstås växa till sig lite till innan det är dags att titta ut. :-)

    SvaraRadera
  4. Skönt att få ett slut på det och veta HUR länge man ska kämpa lättare att stå ut med krämpor då. Avundsjuk börjar jag bli också jag vill också ha ut bebis NU!

    SvaraRadera
  5. Vad spännande att ha fått ett datum, och bara tolv dagar kvar sen har ni er etta hos er!

    SvaraRadera
  6. Åh så spännande och va skönt att få tid att hinna förstå att det är dags!! När jag blev igångsatt med min tvåa så kom det onekligen som en chock, fick havandeskapsförgiftning som konstaterades på onsdagen (v.36+6) och blev igångsatt fredag morgon. Om du kan påverka så be om en Bardkateter som sätter igång det hela, helt fenomenalt att slippa hormoner om möjligt!

    SvaraRadera
  7. Ååååh gud vad spännande :) vad bra att ha ett datum att se framemot så vet du ju att det är det och inget annat :)

    Kramar

    SvaraRadera
  8. Härligt spännande det låter! "moster" ser verkligen fram emot att få träffa er snart!! :D

    SvaraRadera
  9. Tack för hejaropen!

    Och härligt med ett igångssättningsdatum, spännande är ordet!!

    Lycka till!
    KRAM

    SvaraRadera
  10. Tack för alla kommentarer! :)

    SvaraRadera