onsdag 10 november 2010

Vecka 36 börjar nu!

Har haft några riktigt sega dagar och börjar känna mig väldigt redo för att föda barn! Det är mysigt att vara gravid men det gör inget att den tiden snart är över faktiskt. Jag ser fram emot att få träffa min lilla Etta! Sen finns det ju andra fördelar som att kunna ta på sig skorna utan att kräkas, vända sig lite mer fritt i sängen och kanske slippa gå på toaletten var fjärde minut. Men jag njuter ändå! Jag lovar. Jag bara njuter lite extra av tanken på att det snart är dags.

Mamman i vecka 36: Nu står livmodern som högst och når ända upp till bröstbensspetsen. Det kan kännas som allt i kroppen är ihoppressat till max! För vissa kanske magen redan har börjat sjunka nedåt och då blir det bättre med plats. Livmodern trycker på urinblåsan och täta toalettbesök är vanligt.

Det är en bra idé att börja ladda mentalt för förlossningen men även fysiskt genom vila och till exempel äta kolhydratrik mat som pasta. BB-väskan kan vara bra att ha packad nu.

Barnet i vecka 36: Barnet väger ca 2200-2800 gram och längden är ungefär 45 centimeter kring denna vecka. De stora rörelserna börjar ersättas av mindre buffar från händer och fötter för nu börjar det bli trångt. Det går att få kontakt med barnet genom att putta lite på nån kroppsdel och kanske få "svar". Barnets hjärna är färdigväxt.

Ungefär tre veckor kvar till igångsättning.

2 kommentarer:

  1. grattis till vecka 36! Vilken sötmage!
    Min har börja sjunka ordentligt nu. Nästan så det är en liten hylla emellan magen och revbenen.
    Tänkte också tipsa om badbaljan från biltema. Vi köpte den just pga av det billiga priset OCH proppen. De motsvarande på barnens hus och babyproffsen var lite för saftiga tyckte jag.

    sitter just nu på Hms hemsida och velar lite om jag ska beställa deras nya velourset för 150 kr som precis kommit in. Kan ju vara skönt att strosa runt med de setet här hemma efter att man kommit hem från BB. Jobbigt bara att man blir lite sådär dumsnål när det kommer till en själv.

    SvaraRadera
  2. isabella: Unna dig nya myskläder! Det är det värt. :)

    SvaraRadera