lördag 13 november 2010

Barnkläder, detta eviga bekymmer...

Min lilla Etta har inte ens kommit till världen ännu men jag har redan lite problem ibland när jag shoppar kläder till henne. Det finns ju jättemycket fint sådär i allmänhet men jag har lite svårt för det där med opraktiska babykläder som hårda sömmar och stela tyger, byxor med "fötter", onödiga knappar och tröjor med huvor. Vad ska bebisen med huva till på bodyn/tröjan? De ligger ju bara ner i början, det måste ju bli knövligt. Och plaggen ska ju vara mjuka och mysiga inte hårda och skava med konstiga sömmar, knappar och dekorationer. Fötter på byxorna gillar jag inte för det förutsätter att fötterna ska vara nån slags standardstorlek, bättre med strumpor.

Mitt senaste exempel var när jag fick för mig att köpa en tröja till Ettan, typ fleece eller annat gosigt material som kunde vara ett extra lager under overallen om det blir riktigt kallt. Eller om det känns kyligt och dragigt inomhus. Tröjan skulle helst vara enfärgad, ha dragkedja* och vara utan huva. Det var inte enkelt. Det fanns gott om söta stickade koftor, ofta med dekorationer och alltid knappar. Hittade även ett par fleecetröjor med riktiga skräckexempel på färger och mönster. Kappahl blev räddningen till slut. Jag hade ju gärna kunnat tänka mig brun, grå eller beige tröja som passar till allt men det fick jag ge upp och valde en turkosblå tillslut.

Antingen är kläderna dyra eller så är dem opraktiska. Eller hemska i färgerna, oftast snuttegulliga, konstigt skrikiga eller jättedeppiga. De allra billigaste märkena verkar tycka att det räcker med babyrosa och babyblå alternativ. Suck suck suck.

Har ni hittat några guldgruvor när det gäller barnkläder? Fynda på Tradera är ju ett tips. Men om man vill köpa nytt då? Färgglatt och mysigt ska det vara, helst utan att kosta för mycket.

*Jag har svårt med knappar på mina egna plagg, eftersom jag är reumatiker och har stela fingrar. Så jag tycker det är skönt att undvika det på Ettans kläder också. Sen går det ju fortare och smidigare att klä av och på med dragkedja!

8 kommentarer:

  1. Jag föredrar också dragkedjor, känns som att det ska vara smidigast. Och så handlar jag mest på KappAhl (surprise surprise ;)), både för att jag har min personalrabatt och för att jag hittar mest jag gillar där :)

    Det ska bli skönt med TUL och få se så att allt ser bra ut, men visst blir man lite nojig när BM tycker det är värt att kolla upp..Bara hoppas att tiden går fort till onsdag :)

    Ha en bra lördag! Kram

    SvaraRadera
  2. hanna: kappahl har mycket fint! Har däremot inte vågat köpa några Kax-plagg (mer än tröjan i inlägget ovan), har hört att deras grejor är lite breda i modellen och inte passar så bra på smalisar. Och sånt är ju svårt att vet innan bebis kommer! Men pyjamasar har vi köpt där och även overallen.

    SvaraRadera
  3. Är din sjukdom en ärftlig sjukdom, kan det vara så att Ettan också kommer få reumatiska problem? Lycka till med allt :)

    SvaraRadera
  4. Josefine: Det är svårt att veta om den är ärftlig! För vissa patienter med min typ av sjukdom finns en liten ärftlig faktor, men inte hos alla. Och skulle jag ha den faktorn är det fortfarande inte många procents chans att det drabbar Ettan. Så vi hoppas på det bästa!

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig ang kläder! Även om jag tror att byxor med fötter kan vara praktiskt om de passar, strumpor åker ju så lätt av.

    Åhlens har en del fint, mjukt med dragkedja! Kanske också NameIt? Webben: Po. eller Geggamojas ziptröjor, de sistnämnda har jättefina randiga, men kostar en liten slant

    SvaraRadera
  6. Jag sager som Moa, innan vi fick barn tyckte jag att byxor med fotter var vardelost, efter barnet kom sager jag att det ar praktiskt. Sockar sitter Aldrig kvar. Kanske en i basta fall....

    Anna

    SvaraRadera
  7. Vi älskade alla byxor/pyjamasar med fötter :-) småsockor på små bebisfötter (i alla fall Isaks) satt ALDRIG kvar någonsin de bara gled av... Luvtröjorna var super på hösten för vår del då man drog upp den och kunde ha en tunnare mössa i ex babyskyddet när man ska snabbt in och ut. Men det är verkligen olika vad man gillar vi ogillade allt med knytning och knappar samt omlottbodisar MEN min kompis bara ville ha det. Man får prova sig fram!

    SvaraRadera
  8. Glögg var ju en bra present! Passar bra den här tiden och känns kul mot för klassikern whiskey :)

    Darlingen ska också få en liten present faktiskt, kunde inte låta bli..Och jag räknar mig själv som mamma redan, så då borde han få räknas som pappa ;)

    SvaraRadera