torsdag 4 november 2010

MVC - kontroll nummer 6 (34+1)

SF-mått: 31 cm. En bit under normalkurvan denna gång, men det var ju en annan barnmorska som mätte och de gör lite olika så det kan också påverka. Tidigare mått: 24 cm (vecka 25+5), 28 cm (vecka 28+6), 30 cm (vecka 31+5).
HB: 112. Tidigare värden under graviditeten: 132, 129, 121, 115, 115 .
Vikt: +4,5 kg sedan inskrivningen.
Blodtryck: 110/65. Tidigare värden: 115/70 (vecka 25+5), 110/60 (vecka 28+6), 105/70 (vecka 31+5).
Blodsocker: 5,3. Tidigare värden: 8 vid inskrivningen, 5,7 (vecka 21+5), 5,2 (vecka 28+6)
Barnets hjärtslag:Runt 140 slag/minut.

Fick träffa en ny barnmorska eftersom min ordinarie är sjuk och blir borta ett tag. Det kändes helt okej ändå och var skönt med en koll av värden och hjärtljud. Barnmorskan tyckte att Ettan låg precis som hon gjort de senaste veckorna, med huvudet nedåt, ryggen lite åt vänster om min navel och ben och armar till höger. Hon verkar ha bestämt sig att det är så hon ska ligga.

Jag fick även sammanfatta graviditeten lite och berätta om min förlossningsplan, tankar samt önskemål som hon antecknade av i min journal.

Nu är det bara en eller två kontroller kvar hos barnmorskan innan förlossningen!

3 kommentarer:

  1. oj vad spännande. Inte långt kvar nu ju!

    SvaraRadera
  2. Så fort det går, det är ju inte länge sen du berättade nyheten! Jag blir så nostalgisk, läser att du tvättat upp gosedjur och hängt dem på tork med klädnypor i öronen...känner igen det!

    Jag fick aldrig berätta om min förl.plan för barnmorskan, det är ju jättebra att du fick göra detpga din sjukdom bla. Det enda som blev "rätt" med min var att jag fick akupunktur när inte moderkakan ville lossna och de fick ta ut den "manuellt"...resten blev ju inte som jag tänkt mig eftersom jag blev igångsatt och det gick så fort. Men det kändes ändå bra att ha gjort den. Ta hand om dig/er

    SvaraRadera
  3. Vilka bra värden du haft/har. Lycka till!

    SvaraRadera