tisdag 21 september 2010

När ska jag starta paniken?

Vecka 29 närmar sig med stormsteg (börjar imorgon) och då känns helt plötsligt inte vecka 30 så långt borta heller. Vecka 30! Det närmar sig på riktigt. Det som kändes så otroligt segt för ett tag sedan, som att jag alltid skulle vara halvvägs och ha tusen veckor kvar till bebis. Ungefär.

Då är också frågan... när ska man göra sig "redo"? Och hur gör man sig redo? Kan man bli redo?

Alltså, barnrummet behöver ju absolut fixas till. Inte för att Ettan ska sova där inne till en början eller egentligen bryr sig alls om att ha ett rum men där ska skötbordet stå och även Ettans garderob och andra saker. Mest för vår skull alltså.

Och så det där med att köpa hem saker. En del verkar köpa som galningar och andra inget alls. Jag tror vi ligger i mitten men jag vill ju inte missa nått som absolut ska finnas. Vi har inga apoteksprodukter hemma, det ska köpas sen. Och även badbalja och babyvakt ska inhandlas... sen. Vi har inte så mycket roliga saker alls, typ mobil till spjälsäng eller sånt. Bärsjal måste köpas! Bärsele tror jag vi får i present. Babysitter har vi ju inte heller men det är ingen panik i början. Amningsinlägg och bröstpump... sen? Och så säger "folk" att "man" bör hamstra ett lager blöjor. Men vilken sort ska jag köpa? Tar nog tag i det sen.

BB-väska... när packade ni den? En månad innan? Och vad sjutton ska man stoppa i den? Har snappat upp följande: ID-handlingar, förlossningsbrev (måste skrivas...sen), necessär, nått klädombyte till mig och lillan, bebisfilt, kamera, tofflor, sportdryck, godis, bindor, blöjor och amnings-BH plus inlägg.

Sen har vi ju den där klassikern som alla kommer med: "Se till att fylla frysen innan, för sen orkar ni inte laga mat". Fylla frysen, jahapp. Med matlådor som jag ska orka fixa, när då? Usch vad jobbigt. Kan vi inte bara leva på fil och hämtpizza? :P

Och så det eviga snacket om att jag ska passa på att göra det ena och det andra för sen blir det minsann inte på länge länge länge. Klippa mig (fixat!), fika med vänner, gå på bio och så vidare. Mitt liv ska väl för sjutton inte ta slut i December? Jag tror jag överlever utan att gå på bio 10 gånger innan bara för sakens skull.

Vad är det jag missar? Fyll gärna i med tips såhär inför de sista, max 13 (troligen 10-11), veckorna.

5 kommentarer:

  1. ja-a du här är en till som funderar samma sak... det mesta har vi skaffat till bebisen, men det är en del kvar..
    Men just bb-väskan, när och vad ska packas...
    Matlådor, ja usch ja, hur ska man ha ork att göra dem då???

    Kramar

    SvaraRadera
  2. ÅH! grattis! och tack för påhälsningen hos mig :)

    SvaraRadera
  3. Alltså, det viktigaste verkar du ju ha redan. Vänta med det du tänkt till sen, det är verkligen ingen panik (och släktingar gillar att köpa saker, så ett och annat lär väl dyka upp...). Men jag rekommenderar verkligen matlådor för att fixa med mat när man ammar varannan timme dygnet runt är svårt, så färdig mat (eller utkörning på pizza) är guld värt.

    Det som jag önskar att jag hade haft bättre koll på var rutinerna på BB. Vilka undersökningar de gör, när och varför. Kolla på ditt landstings hemsida, det kan finnas där.

    Angående blöjor, barnolja och amningsinlägg - vi fick paket från både pampers och libero på sjukhuset så det räckte de första dagarna hemma och vi kunde se vilka blöjor som passade bäst. I paketen fanns fiffigt nog också rabattkuponger på blöjor så vänta med att hamstra säger jag! Och bröstpump är inte ens säkert att du behöver, så definitivt "sen".

    Till BB-väskan - mat till pappan!

    SvaraRadera
  4. Det är faktiskt inte så att man inte hinner någonting när man kommer hem med bebben. Jag vet inte vad alla får det ifrån. Ta det lugnt! Man hinner gå till apoteket och köpa blöjor. Även laga lite mat t.o.m. Dygnet har ju fortfarande 24 timmar. Och så håller jag med ovanstående om blöjorna. BB-väskan kan du bara kolla i vilken gravid-tidning som helst. Lycka till!

    SvaraRadera
  5. ja snart vecka 30 för er! Sen försvinner veckorna kan jag säga. (även om jag bara är i v 31) men hallå vart har den veckan tagit vägen?
    Tänk snart går vi runt här och tänker "närsomhelst nu..." iiiiih.. spännande!
    kram!

    SvaraRadera