onsdag 8 september 2010

Vecka 27 börjar nu!

Hurra - ny vecka och ny magbild! Det är som vanligt trevligt att det går framåt. När jag inser att det troligtvis är 10-15 veckor kvar så låter inte det så mycket längre! Men jag kommer säkert hinna bli otroligt less på att vänta ändå.

Barnet i vecka 27: Ca 30 cm lång och väger mellan 900 gram - 1 kilo (stämmer inte riktigt på Ettan som är något mindre). Barnet får starkare muskler och kan få in riktigt fullträffar till sparkar. Överlevnadschansen om barnet föds i denna vecka är stor men varje dag och vecka som tillbringas i magen gör skillnad.

Mamma i vecka 27: Du kan känna dig tung och få bristningar på mage och lår. Det är vanligt att drabbas av klåda som ofta beror på hormoner som påverkar huden eller vätskebrist (i sällsynta fall beror det på förhöjda levervärden).

Läget med mig: Börjar känna mig stor men magen är inte alltför mycket i vägen ännu. Sover ganska dåligt men helt okej ändå. Drömmer fortfarande galet! Har halsbränna till och från. Och kliandet! Vojne vojne. Det kliar och kliar och kliar.... och kliar. Oftast är det värst på magen så jag smörjer som en tok. Senaste inköpet är Apotekets olja för gravida magar, riktigt skön. Inga fler bristningar ännu. Lite mer svullen om händerna, bär vigselringen i en kedja om halsen så jag inte riskerar att behöva klippa upp den.

Sparkarna från insidan har verkligen fått fart! Hoppar till av överraskning ibland när jag får en kick. Det känns stor skillnad bara från vecka till vecka nu. Tycker dock inte jag känner specifika kroppsdelar så väl än men oftast kan jag i alla fall känna hur hon ligger.

1 kommentar:

  1. Vad roligt med ny vecka och vilken snygg mage du har :)

    Kramar

    SvaraRadera