söndag 26 september 2010

Lista med saker att köpa, låna eller strunta i!

Den här listan har jag sett på familjeliv och i ett par bloggar, nu senast hos Isabella! Tar och bockar av lite jag också. Har även raderat en del punkter som jag inte känner är aktuella för oss.

Åka:

Babyskydd (bil) - Har tänkt hyra från NTF och hoppas att det fungerar bra.
Barnvagn - Fixat! En Emmaljunga Nitrocity samt en retrovagn som vi redan har.
Skötväska - Fixat! Köpte denna på Stadium.
Åkpåse - Finns hos mina föräldrar! Den är kvar sedan min bror var bebis och är jättefin.
Myggnät - Ingår i vagnen.
Varm filt - Fixat!
Regnskydd - Ingår i vagnsköpet. Har även köpt ett extra till retrovagnen.
Barnvagnsleksak - Gjort själv!
Reflexer till hjulen - Nya vagnen har reflexer. Bör jag köpa till den gamla? Har inte ens tänkt på men det kanske jag borde.
Bärsele - Får troligen i present.
Täcke - Kör med åkpåse och filt istället.
Kudde - Har ingen barnvagnskudde och vet inte om det behövs med tanke på åkpåsen. Kanske blir att köpa.
Fårskinnfäll - Finns kvar efter min bror.

Sova:
Madrass - Fixat!
2 lakanset - Har ett nytt komplett set. Sedan finns lite blandade örngott och påslakan som vi fått låna. Blir nog bra.
4 dra på lakan - Jag har köpt två och sen fick vi låna ett par också. Så nog har vi fyra!
Plastad frotté - Nope, men ett vattentätt madrasskydd från IKEA. Säkert typ samma sak.
Mobil - Fixat!
Flera filtar - Vi har två bomullsfiltar. En till vaggan och en till att mysa med. Sedan har vi fått en varmare filt i present och mormor ska virka en också.
Resesäng - Inget vi behöver i början men hemma hos mormor och morfar kommer det att finnas en.
Täcke - Nej, använder filtar till en början.
Kudde - Fixat!
Spjälskydd - Fixat!


Sköta:
Tvättlappar
Våtservetter - Fixat!
Blöjor - Fixat!
Frottélappar - Fixat!
Rumpsalva (Inotyol) - Fixat!
Barnolja - Fixat!
Febertermometer - Fixat!
Alvedon - Väntar vi med tills det behövs.
Borste - Väntar vi med.
Tops - Fixat!
Skötbädd - Fixat!
Blöjhink - Fick en gratis med babyboxen. Kan hända att vi byter till en vanlig pedalhink sen. Refillerna är dyra! (Om det inte blir bra med vanliga påsar i.)
Badbalja
Nässug - Köper vi om det verkar behövas. Börjar med vanliga näsdroppar.
Babytvål - Fixat!

Till mamma:
Amnings-bh - Fixat!
Amningsinlägg - Fixat!
Bindor - Fixat!
Amningströjor - Fixat! Börjar med två linnen.
Bröstpump - Fixat!
Mjölkuppsamlare - Fixat!
Bröstvårtsalva - Fixat!
Amningskudde - Kör nog med min gravidkudde! Den är bra till mycket.

Möbler & Prylar:
Spjälsäng - Fixat! Även vagga.
Skötbord - Fixat!
Byrå - Nej, men det finns korgar för förvaring i Ettans garderob.
Babysitter - Fixat!
Skallra - Fixat! inte för att det är så nödvändigt just i början men jag har ju köpt en mjukis som skallrar, för att den var söt.
Baby-gym - Fixat!
Mjukdjur - Fixat!
Bärsjal - Fixat!
Babyvakt - Fixat!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker till lite om det jag har en åsikt om!
    Plastad frotte har vi inte haft så stor användning av, även om vi innan hade hetsats till att köpa massa. Nästan inte använt alls.
    Rumptermometer funkar ju jättebra i början, då V var kring ett år var det inte lika kul längre, så då var örontermometer jättebra.
    Det går jättebra att använda vanliga soppåsar i blöjhinken, för den är ju tät och bra.
    Amningsgrejer inser du ju när bäbisen kommer vad du behöver och inte, och då är det bara att kila till apoteket. Jag behövde ALLT, och hade inte överlevt utan pump..:) Men visste ju inte det innan..
    Hoppas den lilla växer på sig, men framför allt att ni inte behöver oroa er. Kram! Hoppas vi ses i helgen...

    SvaraRadera
  2. Ni börjar nog ha det mesta klart ser jag :) Skönt, då får man ta det lugnt på slutet :)

    Kramar

    SvaraRadera