onsdag 15 september 2010

Vecka 28!

Vecka 28 är här och nu är vi i tredje trimestern! Den sista delen av graviditeten har tagit sin början och vi säger bye bye till den "lättsamma" mittendelen då många tydligen mår superbt och känner sig skitsnygga, *host*. Nog om det.

Jag tycker det känns underbart att vi börjar få lite vittring på slutspurt, även om det är långt kvar än. För visst börjar det närma sig nu va? Säg bara ja.

Barnet i vecka 28: Väger ungefär ett kilo och har fem centimeter långa fötter (gulle). Barnet har börjat drömma! Det dröjer inte så många veckor innan barnet fixar sig i magen men det kan fortfarande röra sig ganska fritt!

Mamma i vecka 28: Magen blir stor och livmodern börjar påverka hur du kan röra dig. Många känner sig stora och otympliga. Kroppen säger ifrån med sammandragningar om du är alltför aktiv. Det kan även hända när du är kissnödig. Sammandragningarna stannar upp när du vilar. Det kan även hända att humörsvängningarna åter gör sitt intåg!

Läget med mig i vecka 28: Känner absolut av att jag blir större! Det är obehagligt att böja mig framåt över magen och att ta upp saker från golvet börjar vara en utmaning. Är hungrigare och känner att jag behöver äta mer regelbundet. Aptiten är först nu tillbaka efter många långa veckors illamående och jag har kunnat sluta ta Lergigan. Sömnen fortsätter att vara knepig, inget nytt där. Blöder ofta från näsan, speciellt när jag snyter mig.

Det där med sammandragningar och kissnödig känner jag absolut igen. Det har hänt mig ibland på morgonen den senaste tiden. Vaknar med spänd och ond mage och är superkissnödig. Går jag då på toaletten och sedan lägger mig igen och slappnar av så brukar det lätta!

2 kommentarer: