onsdag 20 oktober 2010

Vecka 33

Nu är vi i 9:e graviditetsmånaden! Vilket kan kännas märkligt, för då borde det vara riktigt nära men nu är det ju så att graviditetsmånad 9 sträcker sig från vecka 33-36 (32+0-35+6). Så alltså är det i månad 10 som barnet vanligtvis föds. Inte utan att man känner sig lite lurad av allt det här 9-månaders snacket. ;-)

Om vecka 33 har jag läst att det är viktigt att försöka röra på sig fastän magen är tung. Jag försöker. Inte heller bör den gravida kvinnan äta alltför mycket utan ungefär 300 kalorier extra om dagen (utöver de vanliga måltiderna), vilket ska motsvara en tallrik fil, ett äpple och en macka. Livsmedelsverket tycker att jag ska äta fisk 2-3 gånger i veckan men det är mer en gång varannan vecka jag lyckas med det. Är ju ingen fiskmänniska! Tar Omega-3 som tillskott för att kompensera.

Barnet väger vi den här tiden runt 2kg. Det börjar vara trångt i magen nu! Bebisen kan se skillnad på ljus och mörker.

Den största skillnaden jag har märkt den senaste veckan är smärtorna, utan tvekan! Har mycket mer ont i bäcken och höfter samt väldigt svårt att gå längre bitar. Jag som ändå har kunnat promenera ganska bra tills nu och varit så glad över det. Nu får jag väl hålla igång genom att sittdansa eller nått!

Ungefär 6 veckor kvar till igångsättning.

1 kommentar:

  1. Grattis till vecka 33. Super mysig bild på magen ovan men även på den med den fina egendesignade tröjan. Tänk om man kunde vara lika pysslig som din vän. :) kram!

    SvaraRadera