torsdag 28 oktober 2010

Spec.mödravården, vecka 34, tillväxtultraljud nr 5

Åh vilken härlig känsla det är att gå ifrån sjukhuset efter att ha sett min lilla tjej i magen och fått höra att hon mår bra. Det ger lite extra energi när det är jobbigt! Idag låg hon och slurpade fostervatten, kunde se henne gapa och till och med sträcka ut tungan. Sedan försökte hon få in handen i munnen men det gick ju åt skogen såklart.

Hon visade även upp sina "tjejdelar" om man säger så, det var väldigt tydligt allting. Såg även fötterna mycket tydligare än vad jag har gjort förr.

Ettan ligger nu med huvudet nedåt, precis som förut, och har sjunkit ner ännu en bit. Det stämmer bra överens med min upplevelse av att jag har blivit smalare runt den övre delen av magen men större längre ner. Hon trycker ganska bra nedåt och nu förstår jag varför jag är så himla kissnödig jämt! Min stackars lilla urinblåsa har inte mycket spelrum, den var alldeles ihoptryckt.

Vikten beräknades nu till 1840 gram, vilket är 16% under medel och helt normalt. Hon verkar följa sin egen kurva nu och jag hoppas att hon forsätter växa bra och inte dippar nått mer.

Tidigare viktuppskattningar:
  • vecka 31: 1450 gram, -16%
  • vecka 29: 950 gram, -22%
  • vecka 26: 750 gram, -11%
Nästa besök blir den 17/11. Då ska vi bestämma datum för igångsättning - mycket spännande!

4 kommentarer:

  1. Heja ettan! Vilken fin ökning senaste veckorna! wohoo :)

    SvaraRadera
  2. Spännande att få se den lilla och vad härligt att hon växer som hon ska!
    kramar

    SvaraRadera
  3. Tänk vad härligt att vänta sitt första barn! Och ojojoj vad spännande att få tid för igångsättning! Jag har varit med och tävlat men oavsett om jag vinner eller ej, kommer jag nog kika in här en hel massa gånger framöver!

    SvaraRadera
  4. Ååååh vad bra att det såg bra ut :) nu kan du andas igen :)
    Spännande sen nästa gång när ni får veta om igångsättning, då blir det riktigt verkligt :)

    Kramar

    SvaraRadera