onsdag 13 oktober 2010

Vecka 32 - here we go!

Om vecka 32 har jag läst att bebisen väger någonstans mellan 1,5-2kg. Då är Ettan ganska normalstor nu med andra ord, eftersom hon uppskattas väga ungefär 1450gram. Nu ligger hon troligen och tränar sina lungor genom att andas in fostervatten, vilket ofta leder till hicka. Jag tror att jag har känt hickan ett par gånger men inte så tydligt ännu. Det ska kännas mest från barnets rygg så genom hickan kan man få en uppskattning om hur barnet ligger.

För mamman är det inte ovanligt att drabbas av trög mage eller förstoppning. Det kan bero på progesteron (ett hormon) som påverkar tarmrörelserna, att man är mer stillasittande, äter järntabletter eller att livmodern trycker på tarmarna. Eller kanske en mix av alltihop! Hjälpen är att dricka mycket, äta fiberrik mat och röra sig (så gott det nu går).

Det här med trög mage är något jag definitiv känner av! Hade mycket så i början av graviditeten också, i kombination med kraftigt illamående, och nu är det delvis tillbaka. Precis när jag börjat känna hunger igen och må ganska bra så slår det till. Nu mår jag ofta dåligt efter jag har ätit (igen) och det känns som jag har mat upp till örsnibbarna. Små portioner hjälper något men jag är ju så hungrig, så jag har svårt att begränsa mig och sen ångrar jag mig efteråt.

Känner av fler sammandragningar nu och de gör oftast ganska ont. Kommer mest när jag är ute och går eller på natten.

Nu är det 62 dagar, eller 9 veckor, kvar till vårt ursprungliga förlossningsdatum. Imorgon är det precis två månader, på datumet. Men eftersom det troligtvis blir igångsättning efter 38 fulla veckor så har vi kanske bara 7 veckor kvar. Det är inte så gräsligt mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar